ه‍.ش. ۱۳۹۰ خرداد ۱, یکشنبه

اهل سنت ایران؛ اقلیتی که در ایران به عنوان سنی و در خارج از آن ایرانی شناخته می شوند


سنی نیوز: هرچند در ایران توهین به مقدسات اهل سنت و اعمال تبعیض و تضییع حقوق شهروندی آنان مساله جدیدی نیست، اما اخیرا برخی سايتها و خبرگزاری ها حملات رسانه ای جدیدی را علیه اهل سنت ایران سازماندهی نموده و از انتقادهای سازنده و دلسوزانه علماى اهل سنت كه در طول عمر انقلاب اسلامی همواره و در تمامی عرصه ها وعلى رغم كاستى ها و تبعیض ها از تمامیت ارضی و وحدت ملی حمایت نموده اند، به عنوان سهم خواهى یاد می کنند و با تحلیل های نادرست و آمار تحریف شده سعى در كتمان واقعیت تلخ تبعیض و بی عدالتی داشته و با مقایسه اوضاع جمعیت چندين میلیونی اهل سنت ایران با جمعیت حدود يك ميليون نفرى عربستان، اوضاع اهل سنت ایران را بهتر از وضع شیعیان آن کشور ارزیابی می کنند.
در برخی از این تحلیل ها وجود تعدادی نماینده اهل سنت در مجلس شورای اسلامی و وجود مساجد و مدارس در مناطق سنی نشین از دلایل برخورداری اهل سنت از حقوق کامل خود وآزادی مذهبی شان یاد می شود و در مقابل از نبود نمایندگان شیعه در مجلس مشورتی عربستان سعودی شکوه می شود.

کسانی که در رسانه های کاغذی و مجازی خود از حضور نمایندگان اهل سنت در مجلس شورای اسلامی می نویسند و از این بابت آنها را بدهکار خود می پندارند این واقعیت را نادیده می گیرند که وجود تعدادی نماینده اهل سنت در مجلس شورای اسلامی حاصل مشارکت حداکثری آنها در تمام انتخابات ها و عرصه های ملی است که به روایت آمار و اعتراف مسوولین جمهوری اسلامی بیش از شهروندان شیعه بوده است.آنها بهتر از هرکس دیگری می دانند که اگر انتخابات در شرایط عادلانه‌ای برگزار ‌می شد سهم اهل‌سنّت ایران به مراتب بیش از 20 نماینده فعلی بود که این تعداد نیز از شهرهایی هستند که به دلیل عدم وجود جمعیت شیعه امکان انتخاب افراد شیعه وجود نداشته است و الا اغلب پست های انتصابی در همان مناطق در انحصار شیعیان است، بطور مثال در بلوچستان که بیش از 90% ساکنانش بلوچ و اهل سنت هستند به دلیل انتخابی بودن نمایندگی مجلس و شوراها، تعدادی نماینده و شهردار از این قوم هستند اما از قریب به200 پست مدیریتی این استان از استانداری تا فرمانداری ها و ادارات شهرهای کوچک و دور افتاده به تعداد انگشتان دست هم در اختیارشان نیست، در برخی از شهرها، شهروندان اهل سنت با اینکه نیمی از جمعیت آنجا را تشکیل می دهند اما حق انتخاب شدن ندارند و یا با تقلّب های سازمان یافته و بداخلاقی های انتخاباتی از این حق محروم می شوند.

هیچ نظری موجود نیست: